Brzdný systém je klíčovou součástí, která zajišťuje bezpečnost nejen pro řidiče a pasažéry, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. Hlavním úkolem brzd je zpomalit nebo úplně zastavit auto stisknutím brzdového pedálu.
Srdcem brzdného systému je brzdová kapalina, jejímž úkolem je přenášet tlak z brzdového pedálu na brzdové čelisti nebo písty v kotoučových brzdách.
Když stlačíte brzdový pedál, tlak vytvořený v brzdovém systému aktivuje písty v brzdovém třmenu, které pak tlačí na brzdové destičky. Brzdové plotýnky se pak přitlačí k brzdovým kotoučům připojeným ke kolečkům, čímž následně vzniká tření, které zpomaluje otáčení kol a na základě toho i samotný pohyb celého auta.
Brzdové kotouče i plotýnky jsou vyrobeny z odolných materiálů, které musí vydržet vysoké teploty a tlak vznikající při brzdění. Materiály používané k jejich výrobě jsou navrženy tak, aby poskytovaly optimální brzdnou sílu a minimalizovaly opotřebení.
Pravidelná kontrola a výměna těchto součástí je nezbytná pro udržení bezpečného a efektivního brzdného systému. Kromě kotoučů a plotýnek zahrnuje brzdový systém i další komponenty, jako jsou brzdové hadice a potrubí, které přenášejí brzdovou kapalinu, ale také brzdový posilovač, který zvyšuje sílu aplikovanou řidičem na pedál.
Základem údržby brzdového systému je výměna brzdové kapaliny . Ta je nedílnou součástí celého systému a zajišťuje správné fungování brzd. Frekvence výměny brzdové kapaliny je různá, ale existuje několik základních zásad.
Obecně se doporučuje vyměňovat kapalinu každé 1 až 2 roky nebo po ujetí 40.000 až 60.000 kilometrů. Brzdová kapalina má za úkol pohlcovat i vlhkost z okolního prostředí, což může po delší době nebo ujetí většího počtu kilometrů vést ke snížení výkonnosti jejího brzdného účinku a následně ke zvýšení bodu baru.
Tento jev, známý také jako hygroskopičnost, může způsobit korozi brzdového systému, tedy jeho zrezivění. To má za následek snížení účinnosti brzdění.
Při výběru brzdové kapaliny je klíčové zohlednit specifikace doporučené výrobcem vozidla. Brzdové kapaliny jsou klasifikovány podle jejich výkonnostních standardů, zejména podle amerických a evropských norem. Nejběžněji používané typy jsou DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1, které se liší svým chemickým složením a bodem varu.
Při výběru brzdové kapaliny je důležité zvážit i provozní podmínky a způsob jízdy. Vozidla používaná v náročných podmínkách, zejména častější jízda ve městě nebo v horském prostředku, mohou vyžadovat i častější výměnu kapalinu.
Dalším důležitým aspektem údržby brzdového systému je péče o brzdové kotouče. To, jak často by se měly kotouče měnit, není pevně stanoveno a závisí to na různých faktorech, zejména na stylu jízdy, typu vozidla a podmínkách během jízdy.
Jedním ze základních pravidel je kontrola tloušťky brzdových kotoučů při každé výměně brzdových destiček, minimálně jednou ročně. Výrobci vozidel obvykle udávají minimální tloušťku kotouče, při které je nutná jejich výměna. Pokud kotouče dosáhnou nebo klesnou pod tuto kritickou tloušťku, je nezbytné je co nejdříve vyměnit.
To, proč vyměnit brzdové kotouče, je důležité pro zajištění optimální brzdné síly, ale já k prevenci potenciálního poškození dalších částí brzd.
Opotřebené nebo poškozené kotouče mohou způsobit vibrace při brzdění, nerovnoměrné opotřebení plotýnek a v nejhorším i prodloužit brzdnou dráhu. Nadměrné opotřebení nebo deformace brzdových kotoučů může vést ik nerovnoměrnému rozložení tepla během brzdění, což může způsobit tzv. "vypálení" brzdových destiček.
Důležitý je také výběr správných brzdových kotoučů. Doporučuje se používat kotouče, které jsou buď originální díly od výrobce nebo kvalitní náhradní díly od renomovaných výrobců. V každém případě je třeba svěřit výměnu profesionálnímu servisu.
Kromě brzdových kotoučů je důležitou součástí péče o auto i výměna brzdových destiček. Tato výměna má význam pro funkčnost celého systému.
Brzdové destičky podléhají přirozenému opotřebení v důsledku tření vznikajícího při každém stlačení brzdového pedálu. Opotřebování postupně snižuje tloušťku destiček, čímž se snižuje jejich schopnost efektivně zpomalovat váš vůz. Jedním z prvních indikátorů, že destičky potřebují výměnu, je změna zvuku při brzdění.
Několik brzdových destiček je vybaveno indikátorem opotřebení, který vydává výstražný zvuk, obvykle skřípání nebo pískání, zejména tehdy, pokud tloušťka destiček blízko kritické úrovni. Přítomnost tohoto zvuku je signálem pro výměnu destiček.
Kromě zvukových signálů můžete zaznamenat i změnu v chování vozidla. Je-li třeba vyvíjet větší tlak na brzdový pedál, než obvykle, nebo je-li brzdění méně patrné, je to další znak, že brzdové destičky jsou opotřebované. Pokud jsou citelné vibrace v pedálu nebo volantu při brzdění, to již naznačuje nerovnoměrné opotřebování.
Důležitou součástí péče a údržby je i čištění brzd . K tomu můžete použít speciální přípravky v podobě gelů, olejů a sprejů. Ty lze aplikovat na brzdové kotouče i obložení, přičemž neohrožují plastové ani gumové části brzd.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024